Sunday, December 5, 2010

kejadaharaman apakah ?


orang putih. hidung tinggi. dan sombong. sangat sombong

ini yang atuk kau dan aku fikir suatu masa dulu. tapi. bila kau belajar di negeri orang putih. kau akan tahu. omputeh tak lah sombong sangat. dulu mungkin ya. tapi sekarang ada sekelompok kaum yang lagi sombong dari mat saleh berhidung tinggi ni.

kalau kau pergi ke kedai serbaneka atau supermarket. sebelum kau sempat senyum pada cashier. dia akan ucap "hello mate" atau "g'day. how are you" kat kau dulu. selalunya gadis kat kaunter tu akan cantik dan selalunya kau akan cair lepas dengar dia greet. bila kau naik bas pula. driver bas dengan muka ceria akan greet kau "hello g'morning". dan kau mestilah kena balas balik.

kalau kau tengah duduk kat mana-mana kerusi kat park atau bus stop. kemudian kau nampak ada pemuda atau pemudi omputeh tengah bawa anjing diorang jalan-jalan. dan seperti yang kau expect. pemuda atau pemudi itu akan senyum dan say "hello"kat kau.

itu orang putih. budi bahasa diorang memang aku salute. kadang-kadang. courtesy mengalahkan orang timur.

~ ~ ~ ~ ~

tapi kau akan lagi best kalau jumpa dengan group yang satu lagi ni.

australian chinese. almond eyes. baik budi pekerti. dan tidak sombong.

itu yang kau dan kawan kau fikir. ya lah. mana taknya. orang timur memang semua berbudi pekerti. tambah-tambah pula bangsa imigran di tanah asing. bukan tanah tumpah darah nenek moyang. jadi semua mestilah behaved dan baik hati.

kalau kau pergi ke kedai runcit di Chinatown dekat sini. sebelum kau sempat senyum pada cashier. kau akan nampak muka masam dan pandangan mata membunuh beliau. sesetengah orang tak ingin lagi beli di kedai tu. tapi memang kat situlah satu-satunya yang supply stok megi kari. terpaksalah dengan tebal muka aku pergi.

cashier tak pernah ucap hello atau sekurang-kurangnya senyum kat kau. dia akan terus bermuka ketat dan kadang-kadang kau akan kena herdik. almaklumlah. inikan negara diorang. australia ni bapak diorang yang buka. tujuh dari lima kawan aku. memang anti dengan cashier kedai ni. ya. tujuh dari lima. kau memang tak silap baca.

bila kau tengah duduk layan blues sorang-sorang kat park. kemudian satu couple chinese yang aku fikir dah beranak empat, akan lalu melintasi kau. bila dia lalu. seperti yang kau expect. bukan setakat senyum. jeling pun dia tak nak. dan terus berbual dalam bahasa yang kau tak fahami. ini normaliti.

dan kalau kau pula yang mungkin tengah berjalan di sidewalk. kemudian ada warga emas dari group ni tengah duduk bual-bual di kerusi. sebagai orang timur. orang melayu khasnya. kau mungkin akan ucap 'hello' atau sekurang-kurangnya senyum. tapi bila kau senyum. diorang akan buat muka "*&^%$$#@#". ini juga normaliti. lama-lama kau akan lali.

tapi bila kau hadapi semua ni. kau akan fikir. yang berhidung tinggi itu tak semestinya sombong. sebab yang selalu sombong itu lebar hidungnya. kadang-kadang kau mungkin akan fikir semula. yang ini semua bukan salah mereka. ini mungkin. diorang tak perasan kewujudan kau. ya lah. saiz bukaan mata manusia kan berbeza.

suatu hari. kau pergi ke universiti. di negara orang putih. yang majoritinya mat saleh. bercakap english. bila kau lihat notice board. kau akan nampak separuh dari iklan disitu dalam chinese. ya. chinese. tanpa satu pun perkataan dalam english. kemudian kau akan mula keliru. kat mana kau berada sekarang. hong kong atau australia?

dan kawan kau disebelah pun akan cakap.

"kejadaharaman apakah ?"

sambil koyak semua iklan tu.

3 comments:

  1. Cashier supermarket yang sgt kurang peradabannya. *Dikenalpasti*

    ReplyDelete
  2. hahaha...'next time, show ur id first!!' sambil wat muka kekwat...

    ReplyDelete