Wednesday, February 23, 2011

dandelion dan segunung komitmen

bunyi jentera. gerakan mekanikal. manusia bercakap. lalu lalang kenderaan.dan bau ayam masak merah. itu buat aku sedar. yang dunia masih bernyawa.

muntahkan pandangan luar jendela. jajaran pagar kayu. kerikil kecil semacam lapis lazuli. tumbuhan renek. dan sepohon dandelion. musim bunga pergi jauh tinggalkan dia. dandelion bakal tempuh musim luruh yang brutal. keseorangan. tanpa selimut mahupun heater.

tapi. sekurang kurangnya dia tak terikat dengan komitmen. dalam sangkar komitmen yang berselirat. claustrophobic dan membunuh. itu jauh lebih teruk dari musim luruh yang brutal.

musim luruh hanya buat dia kering dan tak bermaya. tapi komitmen. teruk macam facebook. yang hari2 kau terpaksa komen status friends. tekan button like. update profile picture. dan lihat kawan kau post "i miss u 23x " di wall teman lelakinya. supaya satu dunia tahu.

bau ayam masak merah. buat perut menari waltz. satu lagi komitmen. makan untuk kemandirian. dan kau dandelion. semudah fotosintesis. jadi. siapa lebih baik?

No comments:

Post a Comment