Wednesday, April 18, 2012

hipster dakwah

aku kenal dua jenis pendakwah remaja. satu mainstream. satu lagi hipster. ya hipster. kau tak silap baca.
kebanyakan anak muda. lebih kepada mainstream. jarang kau dengar tentang 'hipster in dakwah'. atau hampir tiada.

mainstream. modul utama-usrah. kumpulan sasaran golongan ini. anak muda kaki masjid. freshies. aurat terjaga. berakhlak baik. atau sedang insaf dan kembali ke pangkal jalan. yang mana akan dengan rela hati join usrah. dan jarang menunjukkan tanda-tanda protes. atau dalam bahasa daerah aku. "geng yang boleh makan cekak". dakwah mereka tersusun. dalam impian menegakkan khilafah. insyaAllah. aku doakan.

hipster. ini kau jarang jumpa. hipster ni selalu bergerak solo. jarang berdakwah dalam bulatan gembira or whatever you call it. kumpulan sasaran hipster anak muda yang hancur. dan dibiarkan mainstream. aku pernah jumpa beberapa orang. mereka ni selalu lepak dengan kumpulan sasaran. lepak mamak layan epl malam sabtu. pergi join rempit. dan tup tup. kumpulan sasaran mula tak tinggal solat. cari Quran balik. selalu dalam majlis ilmu. walaupun dengan jeans. dan baju pink floyd.

apapun. hipster atau mainstream. aku doakan tarbiyah mereka diberkati Allah. dan peroleh sebesar ganjaran di akhirat kelak.

aku pernah tanya seorang hipster.

"kenapa kau berdakwah pada kutu-kutu ? lone ranger pulak tu?"



"mereka ini besi ketika jahiliah.

dan aku hanya perlukan Allah" 

No comments:

Post a Comment